Dailė

 

Technologinė redukcija

 Albrecht Dürer, medžio raižinys. Metropolitan kolekcijos nuosavybė

Anot dailėtyrininkų geltonosios biblijos: „technikų ir technologijų indelis į kūrinio suvokimą ir interpretacinį potencialą yra esminis dailės ir dailėtyros ištakų dėmuo.“ (Dailėtyra: teorijos, metodai, praktikos, vadovėlis, sudarytoja Giedrė Mickūnaitė, Vilnius: Vilniaus dailės akademijos leidyklą, 2012, p. 39). Nuo tapybos darbų analizės neatsiejami technologinių sprendimų klausimai, nes jie daro tiesioginę įtaką meno kūrinio galutinei formai ir estetinei išraiškai. Iš vienos pusės technologijos leidžia tapybą išplėsti iš savo pačios sąvokos, savo galimybių ribos. Pavyzdžiui Povilas Ramanauskas, savo ciklu „Lanksčioji tapyba“, išsiplečia iš greenbergiškos sampratos ir siūlo ribišką traktuotę – tarp tapybos ir skulptūros/instaliacijos, o tai atkartoja ir po abstrakcionizmo bangos atsiradusį linkį į konceptualų meną ar tapytojų bandymus išeiti už technologiškai apibrėžtos medijos. Bet iš kitos pusės, dažnai taikant įvairias technologijas, nesiekiama išplėsti tapybos sampratos konceptualiai. Neretai tai tampa tik efektyvesnio instrumentarijaus paieškomis.


 

Išgryninta vienatvė

 Mantas Daujotas, iš parodos „Mumpsimus". G. Akelio nuotr.

Jaunosios kartos menininkas Mantas Daujotas neretai linksniuojamas kaip savamokslis būgnininkas ir profesionalus dailininkas. Žiūrovo intuicijai asmenybės dualumas siūlo vizualiąją menininko kūrybą iš anksto įsivaizduoti kaip artimą gesto tapybai, kur drobės persisunkia dripingo technika varvinamais ir taškomais dažais ar yra užpildomos impulsyviai pasirinktu koloritu, komponuojamu energingais potėpiais. Tačiau paaiškėja, kad tokia pirminė nuojauta, tam tikrai nuostabai, apgaulinga. Daujoto paveikslai neprimena ekspresyvios, ypač būdingos vyresnei lietuvių dailininkų kartai, tapybos, kur būgnų lazdeles būtų pakeitę teptukai. Kone priešiška muzikaliajai, tapytojiška autoriaus pusė asmeninį santykį su pasauliu, rūpimais klausimais, reiškia ramumu, sąstingiu ar štiliu, kaip vadinosi ir pirmoji personalinė Daujoto paroda, vykusi dar 2017 m.


 

Pasivaikščiojimas po Dorotos ir Wacławo Kuczma kūrybos fragmentus

Marija Griniuk 2019-07-01
Parodos „Vietos atmintis“ galerijoje „Meno parkas“ fragmentas. Autorės nuotr.

Parodoje „Vietos atmintis“, vykstančioje galerijoje „Meno parkas“ (Rotušės a. 27, Kaunas), eksponuojami lenkų menininkų Dorotos ir Wacławo Kuczma tapybos darbai ir W. Kuczma performansų dokumentacijos. Skirtingų kūrybos laikotarpių darbai atskleidžia tik kūrybos fragmentus. Vaikščiodamas po tokią archyvo dalį galerijos „Meno parkas“ antrame ir trečiame ekspozicijų aukštuose kartais nusikeli per suskaitmenintą VHS formatu filmuotą medžiagą į 90-ųjų performanso erdvę arba pamatai naujus 2019 m. tapybos darbus. Toks pasivaikščiojimas laiku suteikia žiūrovui unikalią galimybę pamatyti menininkų kūrybos kelią.


 

Paskutinį birželio savaitgalį Nidoje – 9-asis VDA Nidos meno kolonijos simpoziumas

2019-06-25
Renginio plakatas

Vilniaus dailės akademijos Nidos meno kolonijoje birželio 28-30 d. jau 9-ąjį kartą vyks tiek vietos gyventojams, tiek kurorto svečiams, tiek meno profesionalams gerai pažįstamas visuomenei atviras tarptautinis Inter-formato simpoziumas. Šių metų tema – apie humoro ir absurdo takumą. Susibūrę menininkai, filosofai, sociologai ir muzikai klaus, ar ir kaip skirtingi humoro mechanizmai gali keisti požiūrį į „tikrovę“, kelti iššūkius įsitvirtinusioms nuostatoms ir įvairiems tabu.


 

Liucijos Dervinytės paroda „Mind Garden“ galerijoje „The Room“

2019-06-12
Liucija Dervinytė, „Neuronų greitkeliai“

Liucijos Dervinytės kūryboje akivaizdi aistra ornamentams, struktūroms ir tekstūroms. Savo darbuose ji pabrėžia apgalvoto ir atsakingo požiūrio į ekologiją ir gamtinę aplinką vertę. Ji žavisi gamtos ir žmogaus sukurtomis struktūromis. Paroda galerijoje THE ROOM veikia 06 12 – 07 20.


 

Rodion Petroff paroda „Triukšmas“ galerijoje „Arka“

2019-06-12
Rodion Petroff, „In Search of the Past“

Parodoje pristatomi naujausi Rodion Petroff kūriniai priverčia suklusti. Kas yra triukšmas šiandieniame gyvenime? Ar gebame jį išgirsti, kai aplink cirkuliuoja tiek daug informacijos? Paroda galerijoje „Arka“ veiks nuo birželio 19 iki liepos 9 d.


 

Manto Daujoto paroda „MUMPSIMUS“ galerijoje „Arka“

2019-06-12
Mantas Daujotas

„MUMPSIMUS“ – tai trečioji solinė tapytojo Manto Daujoto paroda. Sąvoka mumpsimus anglų kalboje nusako žmogų ar įsitikinimą, kurio tas žmogus kategoriškai laikosi, net ir matydamas įrodymus, jog yra neteisingas ar nelogiškas. Paroda galerijoje „Arka“ veiks iki nuo birželio 18 iki liepos 9 d.


 

Matyti ir skaityti apnuogintą esybę

Neringa Mikol 2019-05-29
Simona Bareikytė, paroda „Apnuoginta esybė“, autorės nuotr.

Simonos Bareikytės parodos „Apnuoginta esybė“ kūriniai žiūrovus pasitinka karpinių iš laikraščių ir žurnalų margumynu. Akys drąsiai gali pasiklysti tarp spalvų, figūrų ir žodžių jūros, tačiau būtent to Simona, rodosi, ir siekia. Kūrinių autorė šia paroda iškelia labai aiškų tikslą: suvirpinti esybės stygas, padėti žiūrovui atrasti save viename ar kitame kūrinyje. Šis straipsnis taip pat turi labai aiškų tikslą: patikrinti, kaip parodos tikslas buvo įgyvendintas.


 

Indrės Šerpytytės paroda „From.Between.To“ galerijoje „Vartai“

2019-05-24
Indrė Šerpytytė, „Fata Morgana“ iš ciklo „From.Between.To“, nuotr. parodos organizatorių

Galerija „Vartai“ džiaugiasi pristatydama lietuvių menininkės Indrės Šerpytytės naujų darbų parodą „From.Between.To“. Parodoje eksponuojamas autorės tekstilės darbų ciklas Lietuvoje bus pristatomas pirmą kartą.


 

Marozas ar hipsteris?

Andriaus Makarevičiaus paroda „Stoties rajono pasakojimai arba Mandelos efektas“, nuotr. G. Jasinsko

Dar šių metų vasario mėnesį galerija „Arka“ atidaręs pirmąją parodos dalį tuo pačiu pavadinimu „Stoties rajono pasakojimai arba Mandelos efektas“, balandžio 25 dieną Vilniaus vaikų ir jaunimo galerijoje tapytojas Andrius Makarevičius pristatė naujus stoties rajono pasakojimus. Antroje parodos dalyje rodomi to paties ciklo darbai, kuriuose ir vėl skleidžiasi visa stoties rajono flora ir fauna.


 

Paroda Nr. 4: Performatyvi meno šventė

2019-05-12
Paroda Nr. 4

Gegužės 20 dieną, pirmadienį, 19 val. menų fabrike Loftas (Švitrigailos g. 29, Vilnius, įėjimas pro parduotuvę „Iki“) vyks VIENO VAKARO paroda „NR. 4“, organizuojama sambūrio „Trys dienos“.


 

Andriaus Makarevičiaus „Stoties rajono pasakojimai arba Mandelos efektas“

2019-05-06
Andriaus Makarevičiaus paroda „Stoties rajono pasakojimai arba Mandelos efektas“, nuotr. G. Jasinsko

Iki gegužės 11 dienos Vilniaus vaikų ir jaunimo meno galerijoje dar galite apžiūrėti Andriaus Makarevičiaus tapybos parodą „Stoties rajono pasakojimai arba Mandelos efektas“. Parodos fotoreportažas – Gedimino Jasinsko.


 

Eglės Ulčickaitės paroda „Fragmentai“ galerijoje „Arka“

2019-05-03
Eglė Ulčickaitė, „Lubos. Popierinis lėktuvėlis“, nuotr. organizatorių

Kviečiame į jaunosios kartos tapytojos dr. Eglės Ulčickaitės personalinę parodą „Fragmentai“, kuri atidaroma gegužės 8 d., trečiadienį, 18 val.


 

Didysis LDS naratyvas

Paroda „Spalva – Šviesa“ Dailininkų sąjungos galerijoje, nuotr. Vyto Nomado

Prieš kelias savaites prasidėjo ketvirtą kartą Lietuvos Dailininkų Sąjungos organizuojama dailės kvadrienalė, šįsyk išsiplečianti per Vilnių, Kauną, Klaipėdą ir Panevėžį. Aštuonios parodos buvo atidaromos skirtingu laiku, paskutinysis atidarymas galerijoje „Kairė – Dešinė“ įvyko dar prieš keletą dienų. Šiųmetė projekto tema – „Memorabilia. Įrašyti į atmintį“ – kilo iš pernai LDS išleisto albumo „Memorabilia“, kuriame vystoma kvadrienalėje pristatoma atminties tema.


 

(Ne)žmonės, Kafka ir kiborgai

Rimas Sakalauskas, „Karantinas“, 2018, nuotr. Giedriaus Matulaičio

Pabudęs vieną rytą iš antropocentristinio miego, žmogus gali pasijusti nejaukiai. Nevaržomas sapiens dominavimas gali pradėti kelti įtarimą, o akivaizdus jo skirtumas su ne žmogumi – blukti.  Homo sapiens maždaug pusę didžiųjų̨ planetos žvėrių išnaikino gerokai anksčiau, negu išrado ratą, išmoko rašyti ar gamintis geležinius įrankius. Tačiau dabar, kai robotai ir dirbtinis intelektas tiesia sintetines minkštas rankas į trapų sapiens kūną, žmogus pagrįstai ima suktis į iki šiol išnaudojamus gyvūnus. Viena iš situacijų, galinti sukelti tokio pobūdžio anti-antropocentristinę dvejonę – MO muziejuje atsidariusi paroda „Gyvūnas – žmogus – robotas“.


 

Inos Budrytės tapybos paroda „Saulės!“ galerijoje „The Room“

2019-04-18
Ina Budrytė, „Saulės!“

Balandžio 24 d., trečiadienį, 18 val. THE ROOM galerijoje (Polocko g. 17, Vilnius) atidaroma Inos Budrytės tapybos paroda „Saulės!“. Paroda vyks iki 2019 m. birželio 8 d. Parodoje rodomi Inos Budrytės darbai nutapyti praeitą rudenį ir žiemą. Menininkės žodžiais, „vyravo apniukę orai. Stori debesys, pilkuma, labai retos saulės prošvaistės. Pavadinimas „Saulės!“ – užkalbėjimas-palinkėjimas, noras užkaitinti tapymo vyksmą, šviesa užpilti buvimą ir sapnus.“


 

Menininko Alvydo Urbiečio kūrybiniai radiniai

Alvydas Urbietis, „Kaukė“, nuotr. iš autoriaus archyvo

Tarpdisciplinio meno atstovas Alvydas Urbietis šiuo metu ruošiasi naujai solo parodai „Radiniai iš šešėlių slėnio“, kuri vyks „Ars et mundus“ galerijoje Kaune. Būsimi parodos kūriniai, kiek kitaip nei įprasta menininkui, pastaraisiais metais pristačiusiam konceptualias šiuolaikines skulptūras, instaliacijas, šįkart koncentruojasi į keramiką ir tapybą. Apie kūrybinius posūkius, būsimą parodą ir jos kūrinius kalbamės su menininku Alvydu Urbiečiu.


 

Adelės Liepos Kaunaitės paroda „Medžių rasė Art Lab“ Vilniaus vaikų ir jaunimo dailės galerijoje

2019-04-16
Adelės Liepos Kaunaitės paroda „Medžių rasė Art Lab“, nuotr. G. Jasinsko

Iki balandžio 20 d. Vilniaus vaikų ir jaunimo dailės galerijoje dar galite pamatyti tapytojos Adelės Liepos Kaunaitės parodą „Medžių rasė Art Lab“. Parodos fotoreportažas – Gedimino Jasinsko.


 

4-oji šiuolaikinės dailės kvadrienalė „Q19: Memorabilia. Įrašyti į atmintį“

2019-04-09
„Q19: Memorabilia. Įrašyti į atmintį“ plakatas

Kvadrienalės atidarymas vyks balandžio 12 d., penktadienį, 18 val., Dailininkų sąjungos galerijoje (DSG), Vokiečių g. 2, Vilniuje. Atidarymo metu DSG bus pristatytos keturios parodos Vilniuje. Tą vakarą parodas šiose galerijose bus galima apžiūrėti iki 21 val.


 

Šriodingerio katino paradoksas

L. Tūras, „Pavasaris slėnyje“, 2019, nuotr. A. Mikuckytės-Mateikienės

Vytauto Didžiojo universiteto Švietimo akademijoje vyksta Leonardo Tūro paroda „Pavasaris slėnyje“. Tai – 14-ta dailininko solo paroda ir pirmoji, kur eksponuojamas jo jau kelerius metus praktikuojamas skaitmeninis menas. Iki šiol autorius užsiiminėjo tapyba aliejumi ir akrilu, tačiau stiprioji jo pusė – linijų kalba.