Dailė

 

Racionaliai suvaldyta netvarka

Monika Radžiūnaitė, „Kaip gražu, kai tavęs nėra“, nuotr. G. Jasinsko

Aliejinė tapyba yra apie laiką. Laiką, praleistą prie molberto ir paletės ruošiantis kūrybiniam procesui, dažų maišymą ir perkėlimą ant drobės, jų džiūvimo procesą, naujo sluoksnio tapymą ir laukimą, kada laku padengta kūrinys nukeliaus iš dirbtuvių į eksponavimą vietą. Paveikslai yra dailininko istorinės patirties ir išgyvenimų ekranai, tačiau tapybos medija yra apie išlaikymą ir konservavimą – (ne)egzistavusios praeities akimirkos išsaugojimą ateičiai. Į Monikos Radžiūnaitės parodą „Stultus Pictorem“ atėjau klausdama savęs, ar įmanoma išspręsti tapybos pobūdyje užprogramuotą konfliktą ir įkūnyti vaizde dabarties tiesą.


 

Monikos Radžiūnaitės paroda „Stultus Pictorem“ galerijoje Akademija

Monika Radžiūnaitė, Be pavadinimo

VDA galerijoje „Akademija“ iki vasario 15 d. veikia Monikos Radžiūnaitės paroda „Stultus Pictorem“. Kvailas tapytojas – taip skambėtų parodos pavadinimas (sąmoningai naudojantis netiksliu google translate vertimu) išvertus iš lotynų kalbos. Menininkė įkvėpimo semiasi iš viduramžių dailės, todėl jos kūriniuose apsigyvena įvairiausios būtybės, veikiančios keistame, logiškų priežastingumo ryšių neturinčiame pasaulyje. Arba tiesiog – kvailame pasaulyje.


 

Trikdantys autoportreto atšvaitai

Indrės Ercmonaitės darbas, nuotr. Austėjos Mikuckytės-Mateikienės

Žurnalo „Pašvaistė“ jubiliejinės dešimties metų sukakties proga Vilniaus Rašytojų klube sausio 22 d. atidaryta paroda „Autoportretas pašvaistėje“. Jos kuratorė Austėja Mikuckytė-Mateikienė pristatė jaunosios kartos tapytojų – Indrės Ercmonaitės ir Kristinos Kurilionok – autoportretus. Ekspozicijoje pabrėžiamas santykis – ar tai būtų žmogaus ir gyvūno, ar dviejų žmonių, ar žmogaus ir į jį žiūrinčiojo – žvilgsnis visuomet atgręžtas ir ieškantis kontakto. Kaip ir paties žurnalo jaunimui tematika, ši paroda atspindi jauno žmogaus problemas: savęs pažinimą, aplinkos, kuri dažnai priešinasi, suvokimą.


 

Die Wisdom Vendor

Rūtos Matulevičiūtės paroda „Wisdom Vendor“, nuotr. Vyto Nomado

2019-uosius Pamėnkalnio galerijoje pradėjęs Rūtos Matulevičiūtės „Wisdom Vendor“ atvejis forma juodai iškrenta iš paprastai tapybiško pačios menininkės konteksto, o ir ekspozicijų erdvei, pratusiai prie sienas klojančios tapybos ar išsibarsčiusių skulptūrinių objektų, neatrodo labai patogus.


 

Kas įsiminė 2018-aisiais?

2018-12-31
„Šokis  dulkių siurbliui ir tėčiui", nuotr. L. Vansevičienė, Menų spaustuvės archyvas

Jaunosios kritikos forumo „M-puslapiai“ autoriai pasidalino 2018-ųjų metų įspūdžiais: labiausiai įsiminusiais jaunaisiais menininkais, projektais ir pastebėjimais, ko šiemet stigo teatro, muzikos, dailės ir kino srityse.


 

Jei kabinu ant sienos, vadinasi tai menas

Ikea instrukcija, kaip prisiklijuoti paveiklą prie sienos, nuotr. šaltinis ikea.lt

Modernus ir šiuolaikinis menas – tikras nesusipratimas. Suprantamas menas – tai, ką tautiečiai gausiai perka ir kabinasi savo namuose. Pažvelkime tiesai į akis. Populiariausia Vilniaus galerija (cha, jau pats populiarios galerijos išsireiškimas skamba kaip oksimoronas), prekiaujanti namų dekorui skirtais paveikslais, yra „Ikea“.


 

Nevaikiška baimė

Kristos Kurilionok paroda „Nepatogus trikdymas“, nuotr. Vyto Nomado

Nuogo moters kūno vaizdavimo tradicija, skaičiuojanti kone 500 metų akademinėje tapyboje ir skulptūroje, šiuolaikinių menininkų darbuose vis labiau tolsta nuo pastangos reprezentuoti idealumą, istorinio laikmečio suformuotą tobulų proporcijų kanoną. „Krematoriume“ duris atvėrusioje parodoje „Nepatogus trikdymas“ menininkė Krista Kurilionok drąsiomis ir ironijos nestokojančiomis formomis reflektuoja moteriškumą kaip dar vieną iliuzinę tapatybę „post-tiesos“ pasaulyje.


 

„Riboca“. Gelbėjimosi ratą dovanojantis menas

„Sputnik Photos“, „Lost Territories Archive“, 2018

Kai jau buvo ėmęs kankinti nuobodulys, apsilankiau Tarptautinėje šiuolaikinio meno Rygos bienalėje „Riboca“. Ir čia prisiminiau, ką gali menas – suprasti tave ir padėti pačiam suprasti save ir savo aplinką. 


 

Vitalio Čepkausko paroda „Dvylika“ GRAFO galerijoje

Grafo inf. 2018-11-02
Vitalis Čepkauskas, „Dvylika“

Lapkričio 8 dieną, ketvirtadienį, 19 valandą, GRAFO galerijoje vyks Vitalio Čepkausko personalinės parodos „Dvylika“atidarymas. 


 

Kaunas mene: kaip arti yra tikslas ir kaip toli reikia eiti?

Ainė Jacytė 2018-10-29
Tarptautinis šiuolaikinio meno festivalis „Kaunas mene“, nuotr. organizatorių

Tarptautinis šiuolaikinio meno festivalis „Kaunas mene“ šiais metais balansuoja tarp sąvokų „toli“ – „arti“. Todėl kyla klausimas, ar „toli“ žymi atstumą, o „arti“ – būseną? O gal atvirkščiai? Ar šiuolaikiniame pasaulyje, apskritai, įmanoma objektyviai suvokti, kur mes esame ir ką iš tikrųjų jaučiame?


 

Tauro Kensmino paroda „Levitavimas“ galerijoje (AV17)

2018-10-19
Tauro Kensmino parodos „Levitavimas“ plakatas

Skulptoriaus Tauro Kensmino personalinės parodos „Levitavimas“ atidarymas vyks spalio 25 d., ketvirtadienį, 18 val. (AV17) galerijoje. Tauras Kensminas yra jaunosios lietuvių kartos skulptorius. Skulptūra šiam menininkui – neverbalus būdas papasakoti sudėtingą, daugiasluoksnę istoriją.


 

Meno papildai: kūrinys autoriui ir autorius autoriui

Matas Janušonis, „Ruošinys“, nuotr. L. Pranaitytės, šaltinis: POST galerija

Kartais susiklosčiusi padėtis savaime tampa situacijos išeitimi. Menininko atveju, jo kūrinio užbaigimas nereiškia galutinio taško. Veikiau kabliataškį. Realizavus idėją, į menininko klausimą „kas toliau?“ jo paties kūrinys numanomai atsako „toliau – (pasi)rodom“. Svarstymas apie parodą, kaip po kūrinio užbaigimo kitą menininko atliekamų veiksmų etapą, tvyro ir naujoje jaunų skulptorių (tandemo) Džiugo Šukio ir Mato Janušonio parodoje „Kitaip neišeina“, kuri vyksta POST galerijoje Kaune.


 

Martyno Pekarsko paroda „Limbo“ galerijoje „Akademija“

2018-10-15
Martyno Pekarsko kūrinys

Martynas Pekarskas galerijoje „Akademija“ pristato tapybos darbų parodą „Limbo“. Parodos atidarymas – spalio 15 d. 18 val. Paroda veiks iki spalio 27 d.


 

Kipro Černiausko paroda „Žvilgsnis“ galerijoje „Akademija“

2018-10-15
Kipras Černiauskas, „Malkos arba Mano Malkos“, 2018

Kipras Černiauskas pristato savo naujausią tapybos darbų parodą „Žvilgsnis“. Parodos atidarymas spalio 15 d., 18 val. galerijoje „Akademija“. Paroda veiks iki spalio 27 d.


 

Birutės Zokaitytės grafikos darbų paroda „Mėlynbarzdžio sindromas (luna-parkas)“

Parodos plakatas

Spalio 11 d., ketvirtadienį, 18 val. THE ROOM galerijoje (Polocko g. 17, Vilnius) atidaroma grafikės Birutės Zokaitytės paroda „Mėlynbarzdžio sindromas (luna-parkas)“. „Mėlynbarzdžio sindromas” – naujausias Birutės kūrinys, susivedantis į prasminį vienį, bet tuo pačiu tarsi sudėliotas, suręstas iš skirtingų vizualinių bei prasminių sandų, kur persipina klasikinės technikos ir konceptualių projektų elementai, masinės kultūros ženklai, atributai bei detalės.


 

Priešpriešų susijungimas

Andrius Erminas, parodos „Žmogiškasis faktorius. Kūnai“ eksponatai, nuotr. autoriaus

Vilniuje, (AV17) galerijoje, iki spalio 9 d. turime galimybę aplankyti skulptoriaus Andriaus Ermino parodą simboliniu pavadinimu „Žmogiškasis faktorius. Kūnai“. Tai – tęstinė autoriaus plėtojamos temos „Žmogiškasis faktorius“ paroda, apmąstanti žmogaus, aplinkos, buities ir jo kūrybos santykius.


 

Lauros Slavinskaitės paroda „OBSERVATORija“ galerijoje „Akademija"

2018-09-22

Spalio 1 d. 18 valandą galerijoje „Akademija“ pristatoma jaunosios kartos tapytojos Lauros Slavinskaitės personalinė paroda „OBSERVATORija“, veiksianti iki spalio 10 d. Parodos kuratorė – menotyrininkė Austėja Mikuckytė-Mateikienė.


 

Dailininkai dailininkams. Auksinių ženkliukų apdovanojimai

LDS inf. 2018-09-22
Juozas Lebednykas, organizatorių nuotr.

Lietuvos dailininkų sąjungos AUKSINIŲ ŽENKLIUKŲ teikimo ceremonija vyks 2018 m. rugsėjo 27 d., ketvirtadienį, 18 val. Dailininkų sąjungos galerijoje (Vokiečių g. 2, Vilnius). Šiemet Lietuvos dailininkų sąjungos Taryba LDS Auksinius ženkliukus už 2017 m. kūrybinius pasiekimus skyrė trims dailės didvyriams: vitražistui Konstantinui Šatūnui, tapytojui Virginijui Viningui, sulptoriui Juozui Lebednykui.


 

Neracionalus žmogus

Diogo Evangelista, „Besisukantis ratas"

Į Diogo Evangelistos kuriamą erdvę įslinkęs stebėtojas, susidūręs su iš tamsos išnyrančia blizgančia humanoido galva, stebinčia ateivius, gali pasijusti lyg būtų įžengęs į savarankiškai funkcionuojančio organizmo vidurius. Heterotopinė erdvė talpina žėrėjimu geismą žadinančius pusiau robotų skeletus, mirksinčiame televizoriuje dirbtinai gestikuliuojantį primatą, videodarbus, ruošiančius kelionei į kosmosą ir iš Šiuolaikinio meno centro skulptūrų kiemo sklindantį LED’inį saulėtekį.


 

Ingos Likšaitės kvietimas džiaugtis

Inga Likšaitė, parodos „Bangos. Kvietimas džiaugtis“ eksponatas, nuotr. I. Likšaitės

Antano Mončio namuose-muziejuje veikia dailininkės, tekstilininkės Ingos Likšaitės solo paroda „Bangos. Kvietimas džiaugtis“. Menininkė pristato aštuoniolika 2005–2016 m. sukurtų įvairaus pobūdžio tekstilės kūrinių: nuo mišria technika atliktų veltinių eksperimentų, ant drobės ar lino siūtų eskizų iki tarptautinėse parodose pripažintų skaitmeniniu siuvinėjimu sukurtų darbų.