Vienos klasikai britų apsuptyje

„Sausakimša salė byloja, jog Lietuvos muzikos ir teatro akademijos (LMTA), Simfoninio orkestro koncertai (vadovas Martynas Staškus) yra labai laukiami ir svarbūs“ – tokiais žodžiais balandžio 4-osios vakaro koncertą pradėjo vedėja Justė Jankauskaitė. Akademijos studentai publikai dovanojo Benjamino Britteno, Wolfgango Amadėjaus Mocarto, Jozefo Haidno bei Edwardo Elgaro kūrinius. Vakaro svečiai buvo dirigentas iš Jungtinės Karalystės Clarkas Rundellis ir solistai Caroline Savickienė (obojus), Edvardas Kuleševičius (klarnetas) bei Andrius Stankevičius (trimitas).             

Dirigentas Cl. Rundellis dirba su įvairiais Europos šalių orkestrais, o rengiamų kūrinių skalė apima nuo nedidelių ansamblinių pjesių iki stambių sceninių veikalų orkestrui ar chorui. Britų batutos meistras yra ir entuziastingas pedagogas, profesorius, dėstantis dirigavimą Karališkajame Šiaurės muzikos koledže Mančesteryje („Royal Northern College of Music“) ir tampriai bendradarbiaujantis su Nyderlandų akademijos orkestru. Diriguoti LMTA simfoniniam orkestrui C. Rundellas atvyko pagal „Erasmus“ mainų programą.

Prasidėjus vakaro koncertui, kiek nedrąsiai į sceną žengė orkestrantai, tačiau prisijungus dirigentui Cl. Rundelliui jaunųjų atlikėjų veidai nušvito, juos puošė plačios šypsenos. Dirigentą ypač žavi darbas su jaunais žmonėmis, tad panašu, kad ir su mūsiškiais susidraugavo.

LMTA simfoninis orkestras, nuotr. D. Matvejevo

LMTA Didžiąją salę užliejo didingos, XX amžiaus britų kompozitoriaus Benjamino Britteno, „Sinfonia da Requiem“ op. 20, muzikinės harmonijos. Trijų dalių kūrinį kompozitorius parašė būdamas vos 26-erių, kurį skyrė savo mirusių tėvų atminimui bei vykstančioms politinėms negandoms Antrojo pasaulinio karo metu. Kompozicinės intencijos išties skausmingos ir reikalaujančios kruopštaus struktūrinio apmąstymo. Tad vakaro dirigentui ir LMTA Simfoninio orkestro atlikėjams teko nemenkas uždavinys. Pastarųjų darbo rezultatas džiugino. Tą paliudijo žiūrovų rimtis bei pokoncertiniai orkestrantų atsiliepimai: „O štai Britteną sugrojome gerai!”.

Muzikine laiko mašina persikėlėme į grakščiąją XVIII amžiaus klasicizmo epochą. Klarnetininkas Edvardas Kuleševičius atliko visiems gerai žinomą W. A. Mocarto Koncertą klarnetui ir orkestrui A-dur, I Allegro dalį. Obojininkė Caroline Savickienė publikai dovanojo to paties kompozitoriaus Koncerto obojui ir orkestrui C-dur, II Andante Ma Non Troppo bei III Allegro dalių muziką. Vienos klasikų pasirodymą užbaigė trimitininkas Andrius Stankevičius, atlikdamas J. Haidno Koncertą trimitui ir orkestrui Es-dur, I dalį Allegro.                  

Trys solistai – trys skirtingos asmenybes su savitais charakteriais ir požiūriais. Tačiau muzikiniame lauke jie itin panašūs savo santūrumu ir gal kiek perdėtu konstruktyvumu. Klausytojus glumino itin rimtos atlikėjų veido išraiškos grojant tokią šviesią Vienos klasikų kūrybą. Vakaro solistams palinkėčiau optimizmo ir pastangų pažvelgti į klasicizmo epochos muziką kitu kampu.

Koncertą vainikavo dar vieno XX amžiaus britų kompozitoriaus E. Elgaro Variacijos originalia tema „Enigma“, op. 36. Kūrinį sudaro 14-ka variacijų, kurias kompozitorius dedikavo savo draugams. „Kiekviena variacija – draugo asmenybės eskizas“ – kadaise kalbėjo kūrėjas. Panašu, jog E. Elgaras gyveno itin skirtingus charakterius turinčių draugų apsuptyje. Tą byloja ir kūrinio pavadinimas „Enigma“, reiškiantis sunkiai perprantamą žmogų. Čia, vėlgi, pagirtinas dirigento Cl. Rundellio indėlis kūrinio dalių interpretacijų paieškose. Sveikinimai orkestrantams puikiai įgyvendinusiems vadovo muzikinius užmojus!

Ačiū koncerto organizatoriams, atlikėjams bei svečiams. Su nekantrumu lauksime kitų LMTA Simfoninio orkestro koncertų.