Iš uolienų suformuoti kalnai
Kauno fotografijos galerijos parodoje „36 vaizdai“, kur eksponuojamos Fiodoro Telkovo fotografijos, neliks nepastebėtas vienas objektas – kalnas. Jis pasikartos kiekvienoje fotografijoje, apsuptas miesto panoramos, medžių ar žmonių. Nespalvotose nuotraukose iš pradžių sunku nustatyti ar tai užfiksuoti natūraliai gamtoje susiformavę kalnai ar tik supiltos iš akmenų ar kitokios materijos krūvos, ir kokį vaidmenį jos čia atlieka. Net ir sužinojus miesto pavadinimą, kuriame šios kalvos yra, sunku pasakyti. Tačiau vėliau paaiškėja.
Fotografijose įamžintas Degtiarskas, nedidelis miestas Rusijoje užimantis 14 kvadratinių kilometrų plotą, o 2017 m. duomenimis, čia gyventojų skaičius siekė apie 16 000. Degtiarskas yra Sverdlovskio srityje, kurio administracinis centras – Jekaterinburgas – dar įvardijamas kaip pramonės centras. Šios vietovės turtingos iškasenomis, tad nenuostabu, kad čia vystoma pramoninė veikla. Degtiarskas sovietiniu laikotarpiu klestėjo kaip vario kasybos miestas, o tai liudija iki šiol esantys, supilti du uolienų kalnai. Tai ne vienintelė šio miesto kalnakasybos veiklos pasekmė. Iki šių dienų, iš kasyklų nutekamieji vandenys teršia žemę, o uolienų atliekų krūvos vis dar turi radiacinį poveikį.
Būtent šie du kalnai ir atsispindi matytose fotografijose. Telkovas juos fiksuoja iš įvairių perspektyvų. Vienur kalnas vaizduojamas pačiu gražumu, užimantis pagrindinį vaidmenį, o kitur – tik kaip siluetas, besivaidenantis tarp miesto pastatų, gamtos ir gyventojų. Mano žvilgsnį labiausiai patraukė kadrai kuriuose fiksuojama miesto gyventojų kasdienybė ar buitis: rogutes tempiantys vaikai, žmonės sėdintys lauke ant suoliuko, stovintys ant kalno ir stebintys fejerverkus ar tiesiog praeinantys pro šalį. O visuose šiuose kadruose, antrame plane, iškyla kalnas. Kalnas yra tarsi ženklas, žymintis sovietinės pramonės pasekmes. O sava veikla užsiimantys, ir savų rūpesčių turintys žmonės, lyg ir jau nebekreipia dėmesio į šį sovietinį palikimą, tiesiog gyvena toliau.
Viename interviu, Telkovas sako, kad šiuos kūrinius sukurti buvo įkvėptas japonų menininko Katsushika Hokusai kūrinių serijos „36 Fuji kalno vaizdai“, kur peizaže vis pasikartoja Fudzi, dar kitaip vadinamo Fudzijamos kalno atvaizdas. Fudzijama yra aukščiausias kalnas Japonijoje, o Hokusai spalvotos ksilografijos serijoje šis kalnas reprezentuojamas kaip vieta saloje – pirmoji paliečiama tekančios saulės spindulių. O saulė šiuo atveju tai – Amaterasu – saulės deivės simbolis. Taip Fuji kalnas tarytum tampa svarbiu japonų kultūros simboliu. Galbūt ir Telkovo 36 vaizdų fotografijos serijoje bandoma rasti žmogaus suformuoto uolienų kalno svarbą Degtiarsko miesto gyventojams.
Telkovas – rusų kilmės fotografas, jo parodos eksponuotos ne tik Rusijoje, Europoje, bet ir Jungtinėse Amerikos Valstijose, bei Azijoje. Gavęs nemažai apdovanojimų, savo kūrybą pristatęs tiek personalinėse, tiek grupinėse parodose, išleidęs ne vieną fotografijų katalogą. Menininko kūryboje vis pasikartoja tam tikrų vietovių, regionų, reiškinių istorijų elementai, kurie įstrigę vietinių gyventojų pasąmonėje.